úterý 30. března 2010

Hry a praktické činnosti (nejen) v geografii II. – fotografie ve výuce

V tomto příspěvku se budu věnovat možnostem, které přináší „nevyčerpatelná“ databáze obrázků na internetu. Průměrně zdatný uživatel internetu, je schopen najít díky vhodným klíčovým slovům prakticky jakýkoliv obrazový materiál do výuky. Nechci zde teoretizovat o důležitosti vizuálního učení pro uchování informací v paměti, nebo důležitosti konkrétního zobrazení pro pochopení a představivost…. To se můžete dočíst v odborné literatuře psychologie nebo didaktiky. Spíše chci dát několik konkrétních typů, které sám ve výuce využívám.

1) Součást nového učiva – doplňte výklad obrazovým materiálem, ideální je pokud jde do obrázku vpisovat nebo jej upravovat (například PowerPoint - Možnost ukazatele – pero, popisovač, zvýrazňovač atd.), pro aktivní práci s obrázky slouží interaktivní tabule. Lze využít i kameru napojenou na PC.

2) Slideshow - pomocí série obrázků představíte novou látku, kterou můžete doplnit i mluveným slovem nebo jiným zvukovým záznamem (volně dostupné programy – PowerPoint, Windows Movie Maker). Příkladem je slideshow Asie.




3) Čteme z fotografie – fotografie, satelitní snímky, obrazový materiál jsou cenným zdrojem informací o Zemi (krajině, sídlech, lidech, kultuře atd.). Například můžete nechat žáky poznávat místa v krajině (snímky Země), uplatňovat odborné geografické dovednosti, přiřazovat určité jevy (tvary eroze) atd.

Příklad: Na obrázku vidíte meandry řeky Moravy nedaleko Strážnice. Žáci mají odpovědět na vaše otázky typu: co je to meandr, v jakém části vodního toku jej nacházíme, jak se meandr vyvíjí, ve které části dochází k erozním procesům a kde k akumulačním, ve které části je patrný vznik slepého ramene atd.


Zvětšit mapu

Pokud stále nevíte jak na to, tak vám doporučuji časopis Geografické rozhledy, kde se prací s fotografií pravidelně věnují.

4) Fotokřížovka – jednou z možností opakování je křížovka. Místo otázek zadejte obrázky a nechejte žáky luštit. Příklad takové křížovky najdete na: http://www.jindrichpolak.wz.cz/download/krizovkabiosfera.ppt

5) Obrazový kvíz o jedničku – v pravidelné fotografické soutěži mohou žáci soutěžit o jedničku www.jindrichpolak.wz.cz/soutez/jednicka.php. Obrázek měním 2 - 4x do měsíce, známkuji nejrychlejší řešitele, kteří odpoví na zadané otázky.

6) Fotosoutěž – je déletrvající projekt (www.jindrichpolak.wz.cz/soutez/foto.php) na zadané téma. Soutěžní fotografie hodnotí žáci školy i veřejnost pomocí ankety.

5 komentářů:

  1. Asi abych si rozšířila obzory, tak jsem letos dostala k výuce zeměpis a rovnou ve dvou ročnících. Tak se s tím celý rok peru. Částečně za podpory kolegyně, která bohužel v průběhu roku odešla na MD, částečně za podpory materiálů na vašem webu (děkuji za něj) a webech dalších.
    Dokud jsem nezačal Z učit, tak jsem si říkala, že je to "houpačka". Dnes vím, že je to velmi zajímavýpředmět, ale strašná dřina a pořád jen zjišťuju co všechno vlastně nevím.
    Tak pište a piště, ať podobní nešťastníci jako já mají inspiraci a pomoc. Jitka

    OdpovědětVymazat
  2. Jsem rád, že vám stánky slouží k dobré věci. Mohu se jen zeptat, co konkrétně vám činilo největší problémy? Jindra

    OdpovědětVymazat
  3. Hlavně je to jiný způsob výuky. Přece jenom matematika je od zeměpisu hodně odlišná a co mi nejvíc chybí je to "pozadí", abych si byla jista a byla schopna rychle reagovat na dotazy (není jich mnoho, ale jsou). Navíc nemám ráda způsob výuky "přečtěte si stranu 25-27, udělejte zápisky a příště zkouším", takže si vlastně všechno komplikuju sama :)

    OdpovědětVymazat
  4. A pak mne hrozně tíží čas - tolik zajímavých věcí, tolik videi, tolik informací a tak málo času. Opouštím téma a vím, co všechno jsem neřekla.

    OdpovědětVymazat
  5. Chápu vaše pocity, ale není nutno říci vše. Hlavně je důležité děti zaujmout a oni se někteří chytnou samostatně. Takže držím pěsti a kdyby něco rád pomůžu.

    OdpovědětVymazat