neděle 2. února 2014

Jak na regionální geografii V. - Evropská unie

O Evropské unii (EU) je na internetu, v různých publikacích, knihách i učebnicích napsáno neuvěřitelné množství informací (jen při zadání klíčového slova "EU" do vyhledávače Google bylo vyhledáno přibližně 670 000 000 výsledků ve zlomku sekundy). Ale zkušenost ukazuje, že informovanost a představa o EU mnohdy končí vyjmenováním počtu členů a výčtem institucí v rámci tohoto společenství. Ano i tyto informace jsou samozřejmě důležité, ale je potřeba si uvědomit, že my obyvatelé ČR jsme součástí tohoto politicko-demograficko-ekonomického regionu. Naše členství tedy ovlivňuje naše rozhodování, naše životy, naši budoucnost. V další části, chci nabídnout:
  • několik projektů, které mohou být přínosem i zdrojem informací,
  • náměty do výuky,
  • hry s tématikou o EU,
  • články na zamyšlení.
Informace o EU

Získat informace o EU je jednodušší než na ni získat názor, ale získáváním informací to vše začíná...
  • EU v kostce - zde najdete vypracované prezentace o EU, které můžete po stažení libovolně upravovat a doplňovat o další informace. Tyto prezentace jsou umístěny na oficiálním webu EU na kterém najdete i jeden a půl milionu dalších dokumentů.
  • Euroskop - stránka s podtitulem věcně o Evropě nabízí řadu zajímavých informací. Můžeme říci, že jde o jakýsi oficiální web ČR o EU. Zajímavé jsou sekce ČR a EU, občan a EU a pro geografy interaktivní mapy. Euroskop je i na sociální síti Facebook.
  • V internetovém vysílání ČT najdeme hned několik programů věnovaných EU. Pro příklad uvádím: Evropský manuál, Evropské pexeso, Evropa - sňatek z rozumu a Události ČT. 
  • Eurostat - statistické informace o Evropské unii. 
Náměty do výuky
  • Nechejte žáky vyhledávat. K tomu vám pomůže například stránka EU - jaká vlastně je? Kde žáci mimo jiné najdou základní informace o členských zemích a další informace. 
  • Výukové moduly o EU - osm nových výukových lekcí a materiálů, které se věnují aktuálním a kontroverzním tématům spjatým s Evropskou unií. Lekce i materiály jsou koncipované tak, aby vedly studenty k individuálnímu přemýšlení a skupinové diskuzi. Cílem představovaných lekcí je přispívat k rozvoji aktivního evropského občanství studentů středních škol, založeném na svobodném myšlení opírajícím se o fakta a porozumění. Každá lekce metodicky vede studenty k individuálnímu přemýšlení a skupinové diskuzi. Cílem lekcí není předkládat hotová řešení a hotové názory, ale pomoci studentům o problémech přemýšlet z různých úhlů pohledu. Všech 8 lekcí je zpracováno v prezentačním systému PREZI, který umožňuje učitelům nové možnosti interaktivní práce se studenty (Zdroj: web projektu).

  • Projekty - pro příklad uvádím zadání dvou projektu z Metodického portálu RVP Den v EU (2. stupeň ZŠ), Rallye EU (1. stupeň).
  • Myšlenková mapa - nechte žáky aby na tabuli napsali pojmy týkající se EU, nebo určitého tématu k problematice EU. Poté žáci vytváří mezi pojmy myšlenkovou mapu - spojují pojmy, které spolu nějakým způsobem souvisí. 
  • Simulační hra - vyzkoušejte si legislativní proces, kterým se řídí EU (viz. přiložené video). Ve třídě si rozdělte role a pokuste se zjednodušeně napodobit právní proces EU. 
  • Brainwriting (písemná forma brainstormingu) - téma viz. diskuse.
  • Diskutujme o otázkách týkající se EU (pro inspiraci uvádím několik námětů viz. rámeček) další otázky vás jistě napadnou...
Jsme aktivní tvůrci politiky EU nebo jen pasivní příjemci nařízení "z Bruselu"?
Co znamená, když je někdo označován za "eurohujera" a "euroskeptika"?
Jaké výhody či nevýhody plynou z našeho členství v EU?
Je hlubší integrace Evropy rizikem, či nadějí a proč? 
Má se evropská integrace prohlubovat a v jakém směru?
Proč EU potřebuje společnou bezpečnostní a energetickou politiku?
V čem vidíte ohrožení naší státní suverenity? Pociťujete omezení ze strany EU? Povězte v čem.
Znáte příklady úspěšných projektů z prostředků EU, strukturálních fondů?
Co mi přináší Strategie Evropa 2020 za vize a konkrétní opatření?
Jak bude EU vypadat za pár let?
Jak dopadá ekonomická krize na EU a členské státy?
Může EU za to, že se zavírají továrny?
Jaký je vztah globalizace a hospodářské politiky EU?
Proč někteří tvrdě hájí existenci eura a jiní jej silně odmítají?
Jaké konkrétní výhody mi přináší naše členství v EU?
Mohu jako občan ovlivnit politiku EU? Jak ji mohu ovlivnit?
Má EU sociální politiku? Jaké sociální jistoty mám v EU?
Hry o EU
  • Dětský koutek na webovém portálu EU nabízí slušné množství her, které můžete zařadit do výuky, nebo na ně upozornit své žáky. Vyberou si jak učitelé 1. tak 2. stupně ZŠ. 
  • €conomia – hra o měnové politice - Díky této interaktivní hře se mládež může zábavnou formou dozvědět, jak měnová politika funguje. Studenti jsou v pozici Evropské centrální banky, která na základě ekonomických indikátorů přijímá rozhodnutí o úpravě úrokových sazeb. Hra je vhodná pro dětí od 15 let.
  • Poznej státy EU - vyhledej státy osmadvacítky ve slepé mapě.
  • Budget Europe - za pomoci této interaktivní hry vytvoř finanční rozpočet v EU.
Pro zamyšlení
Novinové články:
Citáty: 
  • "Evropa je hospodářským obrem, politickým trpaslíkem a vojenským červem." (bývalý předseda Evropské komise Jacques Delors)
  • "Evropa/EU má výrazně větší zdroje než ambice." (Pami Aalto, 2001)

Žádné komentáře:

Okomentovat