neděle 9. února 2014

Hry a praktické činnosti (nejen) v geografii IX. – interaktivní vzdělávací materiály (ČR)

Interaktivní materiály nabízí vzájemnou komunikaci mezi učivem a žákem.  Předností interaktivity je podle mě: motivace k učení, aktivní zapojení do výuky, názornost a zábava. Ale o kvalitní české interaktivní materiály je nouze. Prakticky neexistuje volně dostupná interaktivní výuková řada, která by byla pro učitele kdykoliv k dispozici. Možnosti jejich pořízení jsou tedy následující:
1) Zakoupit připravené interaktivní programy nebo učebnice (různá kvalita, různá cena).
2) Vytvořit interaktivní materiály (časově poměrně náročné), nebo využít materiály vytvořené (nemusí se nám vždy hodit).
3) Využít online přístupné materiály na webu (ihned k použití, různá kvalita i náročnost).

Ad 1) Zakoupit připravené interaktivní programy nebo učebnice
V České republice vyvinulo vlastní systém interaktivních učebnic nebo interaktivní programy: Nakladatelství Fraus, Terra, Alter, Prodos, Nová škola, LANGMaster aj. (cena za materiály od 5 do 20 tisíc korun).

Ad 2) Vytvořit nebo využít interaktivní materiály
Tvorba vlastních materiálů je možná buď ve specializovaných programech (např. Smart Board, Interwrite aj.), nebo v klasických programech řady Office (např. PowerPoint, Word aj.).  Někdy je vhodnější využít materiály, které v těchto programech již někdo vytvořil. Ty můžete najít například: 
Ad 3) Online interaktivní materiály
Když nebudeme brát v potaz mapové interaktivní projekty (těm se věnuji v části interaktivní mapy), tak v češtině těchto materiálů příliš mnoho nenajdete. Zde uvádím nejzajímavější materiály, které sám v hodinách využívám. (Pokud budete znát další takové projekty, prosím napište je do komentářů pod tímto článkem. Tím si můžeme tuto zásobu dále rozšiřovat!!!)

Muzeum Valašsko
Zdroj: http://portal.muzeumvalassko.cz/menu_hry.html

Ukázka jedné z her na portálu - Pozor povodeň! 

Svět v pohybu

Vítej na Zemi
Evropská unie
Naši prezidenti
http://www.ceskatelevize.cz/prezident-2013/casova-osa/

Interaktivní projekt ČT k volbě prezidenta ČR.

Záchranný kruh

Závěrem je nutno podotknout, že volně dostupného interaktivního materiálu v češtině není mnoho. Jedná se spíše o drobné projekty různých organizací, seskupení, specializovaných webových stránek nebo prací studentů. Ale v žádném případě nejde o systematické zpracování daného geografického tématu. Což je dle mého škoda!!! Řešení by mohly přinést geografické fakulty, které mají vše potřebné k dispozici (materiální vybavení, podklady, zainteresované lidi i čas). Druhou možností je, aby ministerstvo školství vypsalo, již konečně, nějaký přínosný projekt, ve kterém by zadalo zpracování těchto podpůrných výukových materiálů. Ale to je hudba budoucnosti…. Prozatím se musíme spokojit s tím, co si sami vyrobíme, nebo co najdeme na webu (pokračování – interaktivní vzdělávací materiály - zahraniční).

Žádné komentáře:

Okomentovat