pátek 30. srpna 2013

Cyklistika z pohledu geografie

Již za nedlouho tomu bude 200 let, kdy ve Francii přišel na svět předchůdce dnešního kola - v dnešním slova smyslu to bylo spíše jakési odrážedlo - shodou náhod letos oslavila i Tour de France (slavný cyklistický závod) 100 let trvání své existence. Všichni ti vynálezcové a průkopníci cyklistiky by se jistě divili, jakou cestu jízdní kolo a cyklistika prošla! Pojďme se podívat jak téma CYKLISTIKA a jak je využít ve výuce...
Možná by bylo pro žáky zajímavé zaměřit se společně s vámi na tuto problematiku z různých pohledů geografie. Vždyť cyklistika se dnes propojuje v mnoha lidských činnostech, které jsou pro žáky vcelku blízké a mohly by je zaujmout. (Navíc dopravní výchova se stane součástí učiva na základní škole, tak proč ji neoživit o pohled geografický.)

Na začátku je myšlenka

I u vynálezu kola musela být na začátku myšlenka. Proto jednou z možností jak si uvědomit rozsah a důležitost kola můžeme vyjádřit  pomocí myšlenkové mapy (mind map), kterou si žáci mohou vyrobit samostatně nebo postupně doplňovat na tabuli (viz. obrázek níže). Žáci si uvědomí vztahy a interakce, které jsou v dnešním světě běžné prakticky u všeho...

Ukázka myšlenkové mapy. Ta ale může být daleko širší a doplněna o vzájemnými vztahy mezi sebou.

Od blízkého ke vzdálenému

V pedagogické praxi se může velmi dobře ujmout postup, kdy žáka seznámíme s něčím pro něj blízkým a poté tuto myšlenku rozvineme do širších vztahů. I téma cyklistika tuto možnost nabízí. Příkladem může být projekt EuroVelo - síť čtrnácti dálkových cyklostezek v Evropě (viz. obrázek), které prochází i územím České republiky (viz. obrázek) a možná i v blízkosti vašeho bydliště. Na příkladu těchto páteřních cyklotras si mohou žáci uvědomit například:
- důležitost páteřních cyklotras ve vašem regionu (kde vedou a proč?),
- atraktivita (pokud jsou tyto místa atraktivní u nás musí být atraktivní i v blízkosti těchto cyklotras v zahraničí),
- tranzitní polohu naší vlasti (křižování jak ve směru S-J i Z-V),
- spolupráci států Evropy na společných projektech, které umožňují ekonomický i kulturní rozvoj,
- návaznost doprovodných služeb na cyklistickou infrastrukturu (ubytování, stravování, informace, památky, odpočinková místa atd. - v ČR projekt Cyklisté vítáni) atd.

Celková délka cyklotras má dosáhnout 70 000 km. Přes území ČR vedou 4 trasy EuroVelo celkové délce 2100 km.

Pokud si žáci uvědomí informace z okolí jejich domova, tak si mohou velmi dobře a rychle analyzovat i podmínky ve vzdálenějších oblastech Evropy, které jsou rovněž zapojeny do tohoto projektu.

Čteme z fotografií

Internet je plný fotografií lidí na kole. Stačí krátká chvilka a jistě se vám podaří najít ten správný obrázek, který nechte žáky analyzovat (popsat) - odkud pochází a proč, co nám obrázek napoví o životě lidí, jakou roli hraje kolo v životě těchto lidí atd. Pro ukázku nabízím koláž několika fotografií (viz. níže).

Nahoře vlevo: Tour de France nejznámější cyklistický závod světa, nahoře vpravo: rikša jako taxi v Dháce (jednostopé dopravní prostředky jsou jasnou volbou v hospodářsky slabších státech světa), vlevo dole: v Amsterodamu je kolo běžný dopravní prostředek (navíc ohleduplný k životnímu prostředí),  vpravo dole: cyklotrasy slouží v ČR především jako zázemí pro rekreaci a odpočinek.

Videa z cyklo-geografickou tématikou

Nevím jestli je to naše česká specialita, ale je zajímavé, že u nás existuje hned několik pořadů s tématikou cestování na kolech. Je to potvrzení toho, že kolo je v ČR velmi oblíbené (bohužel hlavně pro rekreaci a odpočinek a ne pro běžnou dopravu do práce či školy). Formou těchto zábavně naučných pořadů můžete svým žákům přinést rychlé senzorické informace. K nejzajímavějším pořadům patří:
- Na toulavém kole (cykloturistika po známých i méně známých místech s hercem Martinem Dejdarem)
- Na vrcholky hor s Vladimírem Čechem (herec Vladimír Čech při cestování po vrcholcích našich hor používal i kolo)
- Cyklotoulky (krátké 10 minutové reportáže o krásách naší vlasti ze sedla kola)
- Kam na kole (seriál z ranního vysílání ČT Dobré ráno - heslo Kam na kole - nutno vložit do vyhledávání ČT)
- Reportáže z toulavé kamery (na 65 reportáží s cyklo tématikou, je nutné zadat do vyhledávače pořadu heslo cyklistika)

Jak vidíte, nabídka je široká a jistě existují i další videa a reportáže....


Vylepšete nebo navrhněte

Je ve vašem okolí cyklostezka? Určitě potřebuje analyzovat a možná přijdete i na nějaké problémy nebo možnosti vylepšení... Ve vašem okolí není žádná cyklotrasa? To je velká chyba, kterou by chtělo napravit...
Jaké nástroje využit při této činnosti (několik nápadů):
- SWOT analýza oblasti (existující nebo neexistující cyklostezky)
- práce s katastrální mapou, turistickou mapou apod.
- anketa, dotazníkové šetření, rozhovor 
- diskuse nebo brainstorming o možných řešeních (vhodné komunikace, chybějící služby, atraktivita aj.)
- návrh projektu cyklostezky (nové, vylepšené, rozšířené aj.)  
- prezentace projektu 

Čtení a psaní s porozuměním 

Internet je plný zajímavých informací na téma cyklistka. Jejich přečtení může být zajímavým zpestřením učiva a následné písemné zpracování návratem k "inteligentnímu" vzdělávání... Článek není o tom jak číst odborný text a jak s ním pracovat, ale pokud by to byl problém nabízím několik všeobecně známých přístupů, které si můžete vyhledat: čtení s porozuměním, metoda I.N.S.E.R.T., výzkumný tým, myšlenková mapa aj.
Vhodné články najdete například na těchto webech:
- ceskojede.cz
cykloserver.cz
cyklotoulky.cz
cyklistevitani.cz a spřátelené stránky
eurovelo.com atd.

Z článků se dá vybrat ledacos a poté nechejte žáky s textem dále pracovat (úvaha, esej, výpisek, brainwriting, SMS, reportáž atd.). Jako návod vám možná poslouží několik témat:
- ČR patří mezi 10 největších výrobců kol v EU
- Rodina na kole
- Jak může kolo pomoc při rozvoji hospodářství v rozvojových zemích?
- Cyklotrasy podél řek
- Evropou napříč na kole
- Ekologická doprava pro 21. století
- Kola pro Afriku
- Tour de Franc slaví 100. narozeniny

Cyklomapy

Kudy jet a kam? Jak dlouhá bude cesta? Nebude to moc do kopce? Mám si vzít kolo horské nebo silniční? Co uvidím po cestě? Bude po cestě možnost se někde najíst nebo ubytovat? Na všechny tyto otázky nám může odpovědět mapa buď v tištěné nebo elektronické podobě. Bylo by tedy dobré, aby s těmito důležitými informacemi uměli žáci pracovat! Odkazy na některé cyklomapy v elektronické podobě:
- mapy.cz (zvolte turistický podklad) mapy ČR
- cykloserver.cz (turistická mapa ČR a SR)
- staedte-verlag.de (i velmi podrobná mapa NSR)
- schweizmobil.ch (turistická i cyklistická mapa CH)
mapy.hiking.sk (turistická mapa SR)
- interaktivní mapa Francie (cyklotrasy na dlouhé vzdálenosti F)
- interaktivní mapa Rakouska (v nabídce je možno zadat aktivity - turistika - cyklistické stezky)
- interaktivní mapa Británie (cyklotrasy VB)
- interaktivní mapa Nizozemska (cyklotrasy NL)
- eurovelo.com (evropská dálková síť cyklotras, zde najdete i další mapové materiály členských zemí)

Kolu zdar!!! Ať se kola točí!!!

1 komentář:

  1. V článku jsou super odkazy na další různé zdroje, díky za ně, o plno z nich jsem neměl ani tucha. Jinak výlety a projížďky na jizdním kole jsou mým nejoblíbenějším koníčkem, úžasně si přitom vyčistím hlavu.

    OdpovědětVymazat