pátek 21. prosince 2012

Hry a praktické činnosti (nejen) v geografii VI. - fotografie ve výuce III.


FOTO PŘÍBĚH (PHOTO STORY)

Tato hra (činnost) je vynikající možností pro rozvoj geografického myšlení, kreativity, zamyšlení i vyjádření názorů a postojů. Vhodně lze použít jako motivace (nažhavení na hodinu) i jako část hlavní části hodiny (např. brainwriting, přípravu do diskuse, skupinovou činnost aj.).

Podstatou je vyhledání vhodné fotografie k tématu (cíli hodiny). Vhodná témata jsou například:
- globální problémy
- přírodní katastrofy
- válečné konflikty
- chudoba vs. bohatství
- migrace
- nesnášenlivost
- významné osobnosti
- aktuální dění atd.

Internet nabízí obrovské množství stránek vynikajících fotografů a fotografií (pár odkazů):
- Jan Šibík
- Yann Arthus Bertrand
- Antonin Kratochvíl
- Fotoreportáže Lidé a Země
- World Press Photo
- Seznam fotografů na Wikipedii

PŘÍKLAD č.1:
Co ve vás vyvolá tato fotografie?
Zamyslete se nad tím, odkud může tato fotografie pocházet? A proč?
Napište několik vět o tom, co si asi myslí muž na obrázku?
Diskutujte, jaká je asi situace ve městě na obrázku?
Co vás na obrázku zaujalo? A proč?
Jak se liší život na obrázku s vašim životem?
Každý napište na tabuli jedno slovo, které se vám vybaví při pohledu na obrázek ...
Nedokončené věty jako: Myslím si, že..., Nesouhlasím s tím, že..., Mám takový dojem...



Poté můžete s žáky diskutovat o obrázku ...
Další možností je prozradit jim skutečný příběh (Ten zní: Muž nese žraloka ulicemi somálského města Mogadišu. Je září 2010, měsíc, kdy somálské hlavní město zažilo těžké bombardování v důsledku konfliktu mezi militantními islamisty a provládními jednotkami. Tato fotografie získala 1. cenu v kategorii Každodenní život v soutěži World Press Photo 2011, autorem je Feisal Omar, Somálsko, Reuters).

PŘÍKLAD č.2:
Vytvořte prezentaci z obrázků k danému tématu, které budou tvořit jakýsi příběh (např. http://www.national-geographic.cz/detail/fotopribeh-lekari-bez-hranic-v-kongu-bojuji-s-vetrnymi-mlyny-spirala-nasili-zdaleka-nekonci-24788/). Obrázky můžete okomentovat vlastními slovy, můžete využít již připravený příběh (viz. odkaz), nebo jen sdělit o čem příběh bude (název příběhu - např. Válka v Kongu, Solidarita, Život ve válce apod.). S příběhem se dá dál pracovat: esej, projekt, úvaha, diskuse, vyhledávání informací atd. 

Fotografie skýtá obrovský potenciál pro zamyšlení i motivaci žáků. Stejně může fungovat i  krátká reportáž nebo úsek filmu. A pokud se zamyslíte, jistě přijdete i na další skvělé využití ...





Žádné komentáře:

Okomentovat