tag:blogger.com,1999:blog-13995702116420843322024-03-13T20:08:36.590+01:00JPB - jindřich polák blogUnknownnoreply@blogger.comBlogger41125tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-47312672767351043692015-03-05T16:22:00.001+01:002015-03-05T16:22:29.553+01:00Čtyři dohody Nehřešte slovem, neberte nic osobně, nevytvářejte si žádné domněnky, dělejte vše, jak nejlépe dovedete. Kultovní představení Jaroslava Duška na motivy stejnojmenné knihy Dona Miguela Ruize. Ve Čtyřech dohodách odhaluje Don Miguel Riuz zdroj omezujících názorů, které připravují o radost a vedou ke zbytečnému utrpení. Čtyři dohody, založené na staré toltécké moudrosti, nabízejí silný kód Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-48199175170025423442014-11-18T20:09:00.000+01:002014-11-18T20:09:12.810+01:00Mapujeme světNedávno jsem jen tak brouzdal internetovým prostorem. Narazil jsem na řadu zajímavých map. Jedny byly netradiční svým vzhledem, další zase svým obsahem. A tak jsem si řekl: "Co zkusit ve škole se svými žáky mapovat svět...." Informací je kolem nás více než dost. Problému a témat zrovna tak. Teď jen doufám, že moje nadšení budou sdílet i žáci ve škole. Ono vytvořit mapu není nic jednoduchého.Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-89161469372256327212014-10-28T11:04:00.001+01:002014-10-28T11:12:17.655+01:00Mapové servery a možnosti využití ve výuce VII. - Národní atlasyNejvýznamnějším kartografickým dílem a výkladní skříní každého státu je jeho národní atlas. Ve všech vyspělých státech světa je kvalita národního atlasu otázkou profesní cti a dokladem odborné úrovně řady vědních disciplín – geografie, kartografie, geoinformatiky, geologie, ekologie a dalších. Na mezinárodní úrovni je národní atlas měřítkem srovnání vyspělosti společnosti a ukazatelem péče Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-36073871384930574682014-03-11T10:21:00.000+01:002014-03-11T10:21:19.154+01:00Syndrom vyhořeníDoba je uspěchaná, nároky se neustále zvyšují, společnost nás nepodporuje a naše práce už není tím, co by nám přinášelo uspokojení.... Pak pozor! Můžete být vyhoření...
O syndromu vyhoření najdete na internetu velké množství informací, které nechci znovu opakovat. Můžete se otestovat, jestli patříte do skupiny lidí ohrožené touto nemocí, a nebo najít další užitečné informace, které vám mohou Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-67352859549446360062014-02-16T12:11:00.002+01:002014-03-05T08:26:13.737+01:00Geografie v mezipředmětových souvislostech V. - Geografie a nemoci
S nemocí se setkal každý z nás a žáci ve škole nejsou výjimkou. Známe ji z vlastních zkušeností, zprostředkovaně z rodiny, nebo z okolí. Proto můžeme ve výuce navázat na jejich znalost a zkušenost. V rámci školního vyučování se pojem - nemoc nebo zdraví - objevuje v několika vzdělávacích oblastech, ovšem z různých úhlů pohledu. Na druhé stupni ZŠ se téma objevuje například v předmětech:
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-46774385472999558022014-02-09T15:44:00.003+01:002014-02-09T15:44:35.431+01:00Hry a praktické činnosti (nejen) v geografii IX. – interaktivní vzdělávací materiály (ČR)
Interaktivní materiály nabízí vzájemnou komunikaci mezi
učivem a žákem. Předností interaktivity
je podle mě: motivace k učení, aktivní zapojení do výuky, názornost a zábava.
Ale o kvalitní české interaktivní materiály je nouze. Prakticky neexistuje
volně dostupná interaktivní výuková řada, která by byla pro učitele kdykoliv k dispozici.
Možnosti jejich pořízení jsou tedy Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-41966747905831262502014-02-02T22:20:00.004+01:002014-02-02T22:21:46.994+01:00Jak na regionální geografii V. - Evropská unie
O Evropské unii (EU) je na internetu, v různých publikacích, knihách i učebnicích napsáno neuvěřitelné množství informací (jen při zadání klíčového slova "EU" do vyhledávače Google bylo vyhledáno přibližně 670 000 000 výsledků ve zlomku sekundy). Ale zkušenost ukazuje, že informovanost a představa o EU mnohdy končí vyjmenováním počtu členů a výčtem institucí v rámci tohoto společenství. Ano i Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-67814971082490670902014-01-02T14:58:00.001+01:002014-02-02T12:21:10.829+01:00Jak na regionální geografii IV. – vzdělávání prostřednictvím blízkého regionu (náš mikroregion)
V předešlých článcích věnovaných regionální geografii jsme se věnovali regionům na globální, nadnárodní, národní a makroregionální úrovni, ale je nutné a velmi přínosné se věnovat i místnímu regionu (mikroregionu, místu bydliště, obci apod.). Jistě i vy ve svých hodinách dáváte tomuto učivu dostatečný prostor, ale ten se velmi často zužuje pouze na tradiční výuku o místním regionu – Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-34504665197783309872013-12-08T10:34:00.001+01:002014-01-03T14:29:46.674+01:00Geografie v mezipředmětových souvislostech IV. - geografie a matematika
V další části tohoto cyklu se chci zabývat předmětem, který je nedílnou součástí lidské vzdělanosti a patří k základům vzdělání u každého člověka. Je to matematika. Tento vědní obor je důležitým stavebním kamenem pro mnohé vědní obory a geografie není výjimkou (jen namátkou připomínám planetární geografii, kartografii, statistiku, demografii, hospodářskou a ekonomickou geografii atd.). V Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-7103608163683184992013-10-29T12:51:00.001+01:002014-03-24T17:17:19.221+01:00Lodě svědci dobyJiž jste se někdy zabývali otázkou, kam směřuje cesta nás lidí, naší civilizace? Tyto otázky bytí si zajisté během života položí každý z nás. Ano přiznávám, že tyto existenční otázky patří spíše do oblasti metafyziky, filozofie či teologie. Ovšem i geografie dle mého může hledat cesty, jak na tyto principy reagovat a hledat na ně odpovědi. Lidské ruce, konstruktivní mysl a um přinášely změny v Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-14529253885861524312013-08-30T22:56:00.001+02:002013-08-31T12:52:11.820+02:00Cyklistika z pohledu geografie Již za nedlouho tomu bude 200 let, kdy ve Francii přišel na svět předchůdce dnešního kola - v dnešním slova smyslu to bylo spíše jakési odrážedlo - shodou náhod letos oslavila i Tour de France (slavný cyklistický závod) 100 let trvání své existence. Všichni ti vynálezcové a průkopníci cyklistiky by se jistě divili, jakou cestu jízdní kolo a cyklistika prošla! Pojďme se podívat jak téma CYKLISTIKAUnknownnoreply@blogger.com6tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-25959409744685141172013-08-24T11:26:00.000+02:002013-08-24T14:19:34.533+02:00Endomondo sportovní deník trochu jinakSportujete a chcete mít o svém pohybu a těle přehled? Pak jste jistě přemýšleli, že si nějakým způsobem začnete své pohybové aktivity zaznamenávat... Možností je hned několik:
- psaný tréninkový deník
- sportestery s možností i bez možnosti připojení na PC
- sport trackery aj.
Já bych chtěl v tomto článku upozornit na jeden ze sport trackerů a to ENDOMONDO, který sám využívám.
Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-79615204101110945062013-01-09T18:19:00.000+01:002013-01-09T18:19:02.862+01:00Věda na kouli - SOS Science On a SphereDigitální globusy jsou novým způsobem, jak vnímat svět. Naprosto unikátní interaktivní projetk NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration), pomocí kterého můžeme podrobně zkoumat svět z různých pohledů (viz. video).
Jde vlastně o zaoblený displej různých velikostí (42 - 24 palců), na který se pomocí počítače a interaktivního projektoru promítají zvolené datové sady. Problémem Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-41585252769597409122013-01-08T11:07:00.000+01:002013-01-09T18:19:25.290+01:00Tvorba prezentacíDnešní výuka přináší potřebu sdělovat informace co nejvíce vizuálně, a proto dochází stále častěji k využívání prezentačních programů. Zřejmě nejpopulárnějším nástrojem ve školství je Microsoft PowerPoint, který je součástí kancelářského balíčku Office (každý větší kancelářský balík pak obsahuje vlastní prezentátor). Navíc existují další alternativní programy a aplikace, které se pokusím v Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-66180664321494519472013-01-05T18:13:00.004+01:002013-01-14T20:48:27.616+01:00Hry a praktické činnosti (nejen) v geografii VIII. - fotografie ve výuce V.PANORAMATICKÉ A INTERAKTIVNÍ FOTOGRAFIE
Panoramatická fotografie zachycuje velký úhel pohledu na krajinu nebo jakéhokoliv jiného celku. Panoramatický formát je atraktivním vyjádřením skutečnosti.Panorama je bližší tomu jak lidé očima vnímají svět kolem sebe, a proto je velmi dobře využitelný i pro čtení informací z fotografie. Do této kategore můžeme zařadit:
srovnávací panoramatické Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-71191627951317082752013-01-05T10:23:00.003+01:002013-01-12T08:58:15.862+01:00Interaktivní fotografiePomoci programu www.thinglink.com vytvořte snadno a rychle interaktivní fotografii. Na stejné adrese, najdete celou řadu již hotových projektů, které můžete rovněž sdílet, vkládat do stránek a tak jednoduše využívat ve výuce.
Příklad toho, jak se dá využít interaktivní fotografie - ZDE.
Mnou vytvořená interaktivní fotografie radnice v Napajedlích (najeďte kurzorem nad fotografii)
Pro Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-61974794867722977062013-01-03T16:32:00.001+01:002014-09-28T11:22:50.937+02:00Mapové servery a možnosti využití ve výuce VI. - Interaktivní mapy II.Interaktivní mapy umožňují vzájemnou komunikaci mezi vloženými informacemi a uživatelem. Tímto přímým způsobem vyhledávání informací můžeme velmi podstatně obohatit výuku. Druhá část se bude věnovat interaktivním mapám, které jsou v internetovém prostoru běžně k mání a mohou být využity pro výuku geografie.
PULZUJÍCÍ ZEMĚ 2010
Interaktivní projekt National Geographic, který porovnává svět podleUnknownnoreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-59961054003786798642013-01-02T15:37:00.001+01:002014-03-08T14:38:09.678+01:00Mapové servery a možnosti využití ve výuce V. - Interaktivní mapy I.Interaktivní mapy umožňují vzájemnou komunikaci mezi vloženými informacemi a uživatelem. Tímto přímým způsobem vyhledávání informací můžeme velmi podstatně obohatit výuku geografie. Již v předešlých článcích o mapách a jejich využití ve výuce jsem se tomuto tématu věnoval (viz. mapy ve výuce). První část se bude zabývat interaktivními mapami, které jsou spojeny s firmou Google.
Velkou výhodou Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-21453984698242683932012-12-29T17:48:00.001+01:002015-01-18T11:28:38.681+01:00Mapové servery a možnosti využití ve výuce IV. - Specializované mapové projekty (ČR)Současný internetový prostor je plný mapových projektů, které slouží různému účelu. Často jde o díla organizací, které využívají mapy pro vyjádření rychlých informací, přehlednou navigaci nebo jako klasickou tématickou mapu. Bylo by tedy škoda tyto mapy ve výuce geografie opomenout, protože jde o spolehlivý přísun dat a informací (tedy pokud budete vhodně vybírat)...
Národní geoportál INSPIRE
Unknownnoreply@blogger.com3tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-81826247139635900552012-12-28T17:05:00.001+01:002014-03-08T20:52:24.161+01:00Mapové servery a možnosti využití ve výuce III. - Specializované mapové projekty (svět)Současný internetový prostor je plný mapových projektů, které slouží různému účelu. Často jde o díla významných organizací, které využívají mapy pro vyjádření rychlých informací, přehlednou navigaci nebo jako klasickou tématickou mapu. Bylo by tedy škoda tyto mapy ve výuce geografie opomenout, protože jde o spolehlivý přísun dat a informací (tedy pokud budete vhodně vybírat).
CIA - The World Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-3213969603182908802012-12-23T11:38:00.002+01:002013-01-02T11:03:25.889+01:00Mapové servery a možnosti využití ve výuce II. - Mapy GoogleVeškeré potřebné informace si můžete nastudovat v nápovědě služby Mapy Google, popřípadě na Wikipedii, která s Google Maps (Mapy Google) výrazně spolupracuje. Rovněž je nutno připomenout, že plné využití této mapové služby získáte až po přihlášení na účtu Google.
Obrázek ukazuje možnosti vrstev v Google Maps v satelitním (leteckém) zobrazení.
Hlavní možnosti Google Maps:
- různé druhy Unknownnoreply@blogger.com1tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-79951804847238087072012-12-22T18:19:00.001+01:002013-01-02T11:50:13.436+01:00Hry a praktické činnosti (nejen) v geografii VII. - fotografie ve výuce IV.Rozvíjíme vizuální gramotnost čtením fotografie
Člověk je v dnešní době zahlcen informacemi přicházejících ze všech stran. Díky rozvoji moderních technologií přibývají informace s vizuálním obsahem (fotografie, obrázky, mapy, videa, projekce aj.). Vizuální podklady jsou stejnými nositeli informací jako psaný text a mnohdy psaný test i převyšují. A právě dnes, kdy se vyžaduje funkční Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-19388475370601393692012-12-21T18:52:00.000+01:002013-01-17T15:03:56.533+01:00Hry a praktické činnosti (nejen) v geografii VI. - fotografie ve výuce III.
FOTO PŘÍBĚH (PHOTO STORY)
Tato hra (činnost) je vynikající možností pro rozvoj geografického myšlení, kreativity, zamyšlení i vyjádření názorů a postojů. Vhodně lze použít jako motivace (nažhavení na hodinu) i jako část hlavní části hodiny (např. brainwriting, přípravu do diskuse, skupinovou činnost aj.).
Podstatou je vyhledání vhodné fotografie k tématu (cíli hodiny). Vhodná témata jsou Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-67673294257656282712012-12-16T13:45:00.002+01:002013-01-17T15:05:02.150+01:00Hry a praktické činnosti (nejen) v geografii V. – fotografie ve výuce II.
Učebnice pro základní školy jsou plné skvělých nápadů pro práci a využití fotografii. Pomoci níže uvedených příkladů získáte náměty, jak rozšířit zásobník her a praktických cvičení s fotografií.
1. Podle nápovědy poznej obrázek
Toto cvičení (hra, praktická činnost) můžeme použít pro všechny části vyučovací hodiny (motivaci, úvod v hlavní části hodiny - nové učivo, debata, získávání dalších Unknownnoreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-1399570211642084332.post-43297278780370434412012-12-09T09:41:00.000+01:002012-12-09T09:41:52.645+01:00ZMATKY A ZVĚSTI O KONCI SVĚTA
Již je to tady znovu! Éterem se šíří zvěsti o konci světa …
a jiné podobné zvěsti. Samozřejmě i žáci naší školy mě bombardují těmito „zaručenými“
zprávami a otázkami o příchodu konce světa! Proto bych chtěl uvést jakýsi návod
pro všechny, kteří musí na podobné otázky odpovídat:
<!--[if !supportLists]-->-
<!--[endif]-->Využijte i tyto Unknownnoreply@blogger.com0